26 marca 2010

Londyńska policja zaleca właścicielom kafejek internetowych monitorowanie działalności internautów

Pierwsza na świecie kafejka internetowa (Cyberia) została otwarta 1. września 1994 r. w Londynie. Dziś natomiast Londyn jest miejscem bezprecedensowej akcji policji, która polega między innymi na zachęcaniu właścicieli tego typu kafejek do monitorowania internetowej działalności swych klientów.

Scotland Yard przygotował kampanię zachęcającą administratorów kafejek udostępniających anonimowy dostęp do Internetu, do podglądania działalności swych klientów. Policja zachęca między innymi do przeglądania plików zgromadzonych na dyskach udostępnianych komputerów. Ponadto w ramach akcji dystrybuowane są specjalne wywieszki mające zniechęcać klientów do niezgodnych z prawem działań:
Policja zachęca również administratorów kafejek do stosowania specjalnie przygotowanego tła pulpitu:
Działania londyńskiej policji są częścią rządowego programu walki z terroryzmem. Nie jest bowiem tajemnicą, że kafejki internetowe są bardzo często wykorzystywane przez przestępców oraz oszustów chcących uniknąć skutecznego namierzenia.

Czy tego typu kampanie mogą rzeczywiście poprawić nasze ogólne bezpieczeństwo oraz zmniejszyć ilość przestępstw oraz oszustw internetowych? Jest to raczej bardzo wątpliwe. Od lat istnieją bowiem narzędzia pozwalające praktycznie każdemu na skuteczne zatarcie śladów swej internetowej działalności. Oby nie okazał się więc, że tego typu ostrzeżenia przełożą się na wzrost świadomości przestępców, którzy zamiast zaprzestać swej działalności będą po prostu jeszcze lepiej zacierać pozostawiane przez siebie ślady...

[źródło]